Dziś Światowy Dzień Wegetarian

Coraz więcej Polaków dba o to, żeby prowadzić zdrowy styl życia. Wielu z nich uważa, że to właśnie dieta wegetariańska zapewnia największe korzyści zdrowotne dla człowieka.

Wegetarianizm, dawniej jarstwo – świadome i celowe wyłączanie z diety mięsa, w tym ryb i owoców morza. Wiąże się również z unikaniem innych produktów pochodzenia zwierzęcego, w szczególności pochodzących z uboju, takich jak smalec lub żelatyna.

Wegetarianizm dzieli się na: semiwegetarianizm, laktoowowegetarianizm, pescowegetarianizm, laktowegetarianizm, weganizm czy frutarianizm. Różnica pomiędzy tymi odmianami polega na rodzaju spożywanych grup produktów. Do najbardziej restrykcyjnej zalicza się frutarianizm dopuszczający jedzenie tylko owoców (często wyłącznie tych, które spadły z drzewa). Do najmniej ograniczającej należy semiwegetarianizm, który jest odmianą diety śródziemnomorskiej wykluczającej tylko czerwone mięso wołowe i wieprzowe oraz jego przetwory.

Stosowanie diet roślinnych niesie za sobą wiele pozytywnych zmian. Jak pokazują liczne obserwacje, osoby będące na diecie wegetariańskiej mogą cieszyć się dłuższym życiem, rzadziej zapadają na choroby układu krążenia, chorobę niedokrwienną serca czy cukrzycę typu 2. Dieta bogata w warzywa oraz błonnik obniża poziom glukozy we krwi, zmniejsza ryzyko wystąpienia nadwagi i otyłości oraz przyczynia się do redukcji cholesterolu całkowitego, a szczególnie frakcji LDL. Poprzez zwiększoną podaż antyoksydantów znajdujących się w owocach i warzywach, u osób stosujących dietę wegetariańską rzadziej odnotowuje się zachorowania na nowotwory jelita grubego.

WAŻNE!

Należy pamiętać, że stosowanie źle zbilansowanej diety wegetariańskiej bądź wegańskiej może nieść za sobą poważne problemy zdrowotne! W przypadku podjęcia decyzji o jej wprowadzeniu zalecana jest konsultacja z dietetykiem lub lekarzem prowadzącym.

Osoby stosujące wegetariański model żywienia narażone są na niedostateczną podaż białka, witaminy B12 (głównie weganie), witaminy D, wapnia, żelaza oraz cynku. Przygotowywane posiłki wegetariańskie powinny być urozmaicone, co zagwarantuje podaż wszystkich niezbędnych witamin i składników mineralnych.

Prawidłowo zbilansowane diety wegetariańska oraz wegańska dostarczają wszystkich składników potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Biorąc pod uwagę wpływ wegetarianizmu na zdrowie jest jednym z niewielu modeli żywieniowych polecanych przez dietetyków – pod warunkiem odpowiedniego przygotowania.

Niebawem na stronie dostępne będę e-booki z dietami wegetariańskimi! Zapraszam!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

+ 89 = 92